Ir al contenido principal

Significant savings for European taxpayers: Full e-procurement for all public purchases by 2016


Increasing the use of e-procurement in Europe can generate significant savings for European taxpayers. Public entities that have already implemented e-procurement report savings of between 5% and 20% of their procurement expenditure.

The total size of the EU's procurement market is estimated to be more than 2 trillion euro, so each 5% saved could result in about 100 billion euro of savings per year – which is equivalent to building more than 150 large size hospitals. These savings would maximise the efficiency of public spending in the current context of fiscal constraints.

E-procurement can also participate in providing new sources of economic growth and jobs. E-procurement can significantly simplify the life of companies, especially SMEs, by increasing the transparency of and access to tender opportunities and by reducing the costs of participating in a tender (reduced mail costs, less printing, etc.). Experience in the EU and beyond shows that the use of e-procurement has increased the participation of SMEs in public procurement procedures.

Despite these undisputable benefits, the EU is lagging behind both its own targets and internationally. E-procurement is still used in only 5-10% of procurement procedures carried out across the EU despite ambitious political targets.

The Digital Agenda for Europe and the eGovernment Action Plan 2011– 2015 highlighted the importance of connecting e-procurement capacities across the Single Market. In the context of the modernisation of the European Public procurement Directives, adopted in December 2011, the Commission has proposed to make e-procurement the rule rather than the exception, by making it the standard method of procurement in the EU by mid-2016.

Today's Communication sets out a strategy to achieve this ambitious transition. It proposes a series of flanking measures meant to support all stakeholders, including SMEs, in completing the transition on time. These measures include:

Supporting financially and technically the development of e-procurement infrastructure via EU programmes and funding

Identifying and sharing best practice in the area of e-procurement

Monitoring the level of take-up and the benefits of e-procurement

Implementing a wide-ranging dissemination strategy to inform stakeholders about the opportunities and benefits offered by e-procurement.

The Communication also announces that the European Commission itself will move towards full e-procurement by mid-2015 – a full year ahead of the deadline for Member States – and that the Commission will make its e-procurement solutions available to Member States.

Entradas populares de este blog

¿Cómo se hace para...? DECLARAR RENTA (F22)

¿A qué se refiere este trámite? Este trámite se realiza para cumplir con la normativa de la Ley sobre impuesto a la Renta . Corresponde a la declaración de rentas anuales, que debe ser presentada por empresas y personas para cumplir con sus obligaciones tributarias. Dependiendo de la diferencia entre las provisiones pagadas durante el año y el monto a pagar en impuestos por dichas rentas, el contribuyente pagará al Fisco u obtendrá una devolución por la diferencia. ¿Quiénes deben realizar este trámite? Todas las personas residentes o domiciliadas en Chile que hayan obtenido rentas de cualquier origen, SALVO las excepciones que indica la ley, como por ejemplo: Quienes SOLO reciben sueldos y pensiones y que no hayan efectuado inversiones con derecho a devolución de impuestos. Las rentas netas globales menores o iguales a 13

Emprendimiento Social

Emprendimiento Social Con un emprendimiento social se busca dar solución a un problema social, pero usando herramientas y estrategias empresariales. Una empresa de este tipo se crea con el objetivo de colaborar con el bienestar de la comunidad con un plan sostenible. El emprendedor social es la persona que realiza de manera creativa, un cambio de sistema en diversas áreas sociales, su objetivo es generar un impacto social sin ánimos de lucro, y ante todo, pensar en el bienestar y beneficio de la comunidad como generar soluciones económicas, empleo, etc. Muchos emprendimientos sociales se definen por incluir a actores no tradicionales, ya sean beneficiarios, clientes o trabajadores. Entonces, la empresa ingresa a mercados donde pueda ofrecer servicios en áreas de microfinanzas, educación, salud, saneamiento, etc. Sin embargo, para comenzar a realizar un emprendimiento social hay que: 1) identificar el problema específico y, por lo tanto, conocerlo a fondo; 2) crear un

Diferencias entre NIC/NIIF y Normativa Contable Chilena en las Existencias y sus Efectos Tributarios1

Las principales diferencias que se producen entre las NIC/NIIF y la Normativa Contable Chilena, en relación a la Valorización de Existencias y el Tratamiento Contable de Existencias registradas como Activo Fijo, y sus Efectos Tributarios, se presentan a continuación: Valorización de Existencias   Normativa Contable Chilena. Las Existencias deben valorizarse al Costo o al Valor de Mercado si fuera menor. En el Boletín Técnico Nº 1, del Colegio de Contadores de Chile, párrafo C-1, se establece que las existencias deben valorizarse al costo o al valor de mercado si fuera menor. El concepto de costo establecido en esta norma, corresponde a los costos directos más los costos indirectos de fabricación, y la base de su determinación de acuerdo a los métodos de Valorización de Inventario: LIFO (UEPS), FIFO (PEPS) o PPP. El Método que utilizará la empresa, debe estar claramente establecido.   Normas Internacionales de Información Financiera. (NIIF) Las Existencias deben valorizarse al men